lentegevoel


Vorige week. Het vriest dat het kraakt. Iedereen leeft verscholen in mutsen en sjaals. We staan, voor het eerst in zeven jaar, terug op schaatsen. Buiten dan nogwel. Uw boereken doet ook een poging. Na 37 valpartijen in 4 rondjes passeert hij gezwind, een rode blos op de wangen met de uitroep ""khem het beet!". Om daarna te strunkelen en een fractie van een seconde boven het ijs te zweven, alvorens met een loeiharde bonk het ijs te kussen.
Terwijl hij daar als een engel ligt te bekomen hoor ik hem mompelen: "liefje, ik peins dat het lente wordt". Lentegevoel. Bij -4....

Gisterenmorgen. Wakker worden halverwege de nacht, badend in het zweet. Té veel dekens!.
Tegen de ochtend is het allerlaatste sneeuw restje verdwenen en lopen de varkens al buiten voor hun eten gebracht wordt. Terugfietsend van de bakker, zonder muts, komt de zon van onder de wolken en doet de felgroene grasvelden oplichten. We waren de kleuren bijna vergeten. Ik betrap me erop dat ik mompel; "het wordt lente"....

1 opmerking:

liesbeth zei

lentesnoei in de haarbos van Dries?